Przejdź do głównej nawigacji Przejdź do treści Przejdź do stopki Przejdź do mapy portalu

Most na Wiśle i jego historia

W 1929 roku w naszym mieście położono po raz pierwszy nawierzchnię asfaltową. O tym niecodziennym wydarzeniu przypomina Towarzystwo Przyjaciół Czechowic-Dziedzic.

Kontakty mieszkańców Dziedzic, Czechowic i Zabrzega z terenami leżącymi na lewym brzegu Wisły mają długą tradycję. Przez wieki przeprawiali się tam promami, nawet wówczas, gdy w 1742 roku Wisła stała się granicą państwową. Do Prus czy do Austrii wyprawiano się po tańsze towary, a przemyt wzbogacił niejednego ryzykanta.

W latach 70-tych XIX wieku został na Wiśle zbudowany most czy też raczej drewniana kładka o bardzo ciekawej konstrukcji. Jego drewniane przęsła umieszczone były w specjalnych obudowach, tak że przy podnoszeniu się wody na Wiśle most także podnosił się w pionie. Za korzystanie z mostu płaciło się myto. W 1922 roku most był remontowany, a ruch kołowy skierowano przez Zarzecze i Strumień. Nowy żelazno-betonowy goczałkowicko-dziedzicki most budowano (w sąsiedztwie drewnianego) w latach 1925-1927. Koszt budowy - 610 tys. zł - pokryto z budżetu województwa śląskiego. Prace wykonywała firma Stanisława i Antoniego Hajduków.

Uroczyste przecięcie wstęgi i oddanie mostu użytkownikom odbyło się 9 lipca 1927 roku. Na moście umieszczono tablicę pamiątkową z napisem: „Zbudowano sumptem Skarbu Województwa w latach 1925-27. Oddano do użytku w rocznicę połączenia Górnego Śląska z Rzeczypospolitą Polską, kiedy prezydentem był Ignacy Mościcki, Prezesem Rady Ministrów Marszałek Polski Józef Piłsudski, Wojewodą Śląskim Michał Grażyński, Marszałkiem Sejmu Śląskiego Konstanty Wolny”.

Utrzymanie mostu spadło na barki władz powiatu bielskiego i pszczyńskiego.

W 1929 roku do tego pięknego mostu poprowadziła nowoczesna droga Goczałkowice-Dziedzice zbudowana przez Warszawskie Przedsiębiorstwo Asfaltowe. Droga została wykonana w najnowszej technologii i otrzymała nawierzchnię asfaltową. Była to pierwsza w dziejach na naszym terenie droga asfaltowo-bitumiczna. Odcinek dziedzicki od mostu, do granicy czechowickiej (dziś ulica Legionów) wykonano za pieniądze z województwa i dziedzickiej kasy gminnej.