Przejdź do głównej nawigacji Przejdź do treści Przejdź do stopki Przejdź do mapy portalu

Rusza przebudowa dworca kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach

Niebawem rozpoczną się prace budowlane, które całkowicie odmienią wygląd wybudowanego w latach 1853-1855, a następnie przebudowanego na początku XX wieku, dworca kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach. Spółka PKP S.A. podpisała umowę z wykonawcą robót budowlanych Bielskim Przedsiębiorstwem Budownictwa Przemysłowego S.A.

W piątek 14 października na terenie dworca kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach odbył się briefing prasowy z udziałem ministra funduszy i polityki regionalnej Grzegorza Pudy, posła Przemysława Drabka i pełnomocnika Zarządu PKP ds. inwestycji Wojciecha Zabłockiego. W wydarzeniu inaugurującym przebudowę dworca kolejowego Gminę Czechowice-Dziedzice reprezentował zastępca burmistrza Paweł Mrowiec i radny Wojciech Leśny.

- To obiekt, który łączy stronę rządową z samorządową. Podziękowania dla pana burmistrza i dla pana radnego za dobrą współpracę. Gdyby tej współpracy by nie było, z pewnością ta inwestycja by nie mogła powstać. Jest to tak duży obiekt infrastrukturalny, że chcąc zabezpieczyć możliwości jego wykorzystania, musieliśmy myśleć o tym co będzie się tu znajdowało - mówił minister Grzegorz Puda, nawiązując do deklaracji wynajęcia znaczącej części powierzchni dworca przez Gminę Czechowice-Dziedzice.

Przypominamy, że po przebudowie, w zabytkowym budynku swoją siedzibę znajdzie Ośrodek Pomocy Społecznej w Czechowicach-Dziedzicach oraz nowe muzeum, którego główną salą wystawienniczą będzie historyczna sala restauracji z interesującym stropem kasetonowo-kolebkowym.

- To jest bardzo ważny dzień w historii naszego miasta. Cieszę się, że umowa na remont tego budynku została zawarta. Wiemy, że w przetargu ta inwestycja wymagała jeszcze dołożenia środków finansowych, pan minister te środki znalazł, za co serdecznie dziękuję - mówił Paweł Mrowiec, zastępca burmistrza Czechowic-Dziedzic.

Budynek zabytkowego dworca przejdzie prawdziwą „rewolucję”, dzięki której przywrócony zostanie historyczny wygląd jego elewacji. Przejdzie ona kompleksową renowację zgodnie ze wskazaniami konserwatora zabytków. Odtworzone zostaną na niej historyczne detale architektoniczne. Wśród nich są boniowania w części parterowej dworca, a także secesyjny detal w wyższych partiach elewacji. Planowana jest również rekonstrukcja attyk wieńczących szczyty skrzydeł wschodniego i zachodniego, a także historycznej wiaty peronowej. Renowację przejdzie też płaskorzeźba przedstawiająca „kolejową ośkę” (symbol kolei) nad wejściem głównym. Nowymi akcentami, aczkolwiek stylizowanymi na historyczne, będą lampy oraz zegary przy wejściu do holu. Na fasadach od strony miasta i peronów pojawią się podświetlane napisy z nazwą dworca i logotypy PKP S.A. Elewacja zostanie pomalowana na kolor piaskowy z detalami w odcieniach beży. Natomiast dach budynku będzie pokryty blachą tytanowo-cynkową.

Miejsce obsługi podróżnych zlokalizowane będzie w holu pełniącym jednocześnie funkcję poczekalni o powierzchni przeszło 150 metrów kw. Będzie to komfortowa, klimatyzowana przestrzeń łącząca historyczny wystrój z nowoczesnymi elementami wyposażenia. Renowacji zostaną poddane także zabytkowa, terakotowa posadzka oraz strop kasetonowo-belkowy. Nowymi elementami wnętrza będą elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty na rozkłady jazdy, ławki wyposażone w ładowarki do urządzeń mobilnych. W pobliżu holu zaprojektowano pomieszczenia kas biletowych, toalety oraz niewielki lokal dla najemców komercyjnych.

Przebudowa dworca to nie tylko poprawa jego estetki i nowe zagospodarowanie wnętrz. Budynek zostanie w pełni przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Planuje się likwidację barier architektonicznych, a także wprowadzenie szeregu usprawnień, m.in. oznaczeń w alfabecie Braille’a, map dotykowych dworca, ścieżek prowadzących dla osób niewidomych i niedowidzących oraz wind.

Dzięki inwestycji dworzec stanie się przyjazny środowisku. Oprócz montażu energooszczędnego oświetlenia na dachu budynku zaprojektowano  panele fotowoltaiczne. Rocznie wytworzą one prawie 28 tysięcy kWh „zielonej energii”. Z kolei m.in. poprzez wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, montaż kurtyn powietrznych oraz ocieplenie obiektu od wewnątrz zminimalizowane zostaną straty ciepła. Wykorzystana zostanie również deszczówka, która będzie magazynowana w specjalnym zbiorniku i po oczyszczeniu wykorzystywana jako woda szara do spłukiwania toalet. Dworzec zostanie wyposażony w system inteligentnego zarządzania budynkiem, nadzorujący pracę urządzeń i instalacji, w tym nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, a także optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody.

Nowością w pobliżu zachodniego skrzydła dworca w Czechowicach-Dziedzicach będzie wiata rowerowa. Pomieści ono około 12 jednośladów. W bezpośrednim sąsiedztwie budynku planowana jest również wymiana nawierzchni chodników, a także wykonanie nowych miejsc postojowych dla samochodów elektrycznych i osób z niepełnosprawnościami.

Przebudowa dworca kolejowa w Czechowicach-Dziedzicach jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, który obejmuje modernizację blisko 200 dworców w całej Polsce. Inwestycja jest dofinansowana ze środków budżetu państwa. Jej wartość to 47,3 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Dokumentację projektową opracowała pracownia GPVT s.c. z Poznania, a wykonawcą robót budowlanych - Bielskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A.

Planowany termin otwarcia dworca kolejowego dla podróżnych to wiosna 2024 rok.

Tak